COPD

COPD is een verzamelnaam voor longemfyeem en chronische bronchitis. Bij longemfyseem is er sprake van beschadiging van de longblaasjes en bij chronische bronchitis is er sprake van constante ontstekingen in de longen. Beide zorgen ervoor dat uw benauwd wordt en minder goed kan doorademen en daardoor minder gaat bewegen.

Typische verschijnselen zijn: – hoesten – slijm opgeven – kortademigheid in rust en/of bij inspanning – vermoeidheid – benauwdheid – afname van spierkracht – afname van conditie

COPD kan niet genezen, er is nog geen medicijn of operatie gevonden die de longziekte kan oplossen. Wel kunnen wij u een beweegprogramma aanbieden.

Het beweegprogramma bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Informatie en advies
– Uitleg over de longziekte
– Hoe met COPD om te gaan
– Leren eigen grenzen te bewaken

2. Ademhalingsoefeningen en hoesttechnieken
– Ademhalingsoefeningen in rust en bij inspanning
– Hoe met kortademigheid om te gaan
– Hoesttechnieken

3. Conditie en spierkrachttraining
– Oefeningen gericht op fietsen en wandelen
– Krachtoefeningen voor de benen en armen

4. Huiswerkoefeningen
– Oefeningen voor thuis
– Kijken naar sport en beweegaanbod

In beweging blijven is een belangrijk onderdeel. U raakt minder snel vermoeid, u herstelt sneller na een infectie of ontsteking. En u voelt zich minder benauwd na een inspanning.

De behandeling is aangepast aan uw persoonlijke behandeldoelen en worden elke 3 maanden getest en besproken. Waar nodig wordt de behandeling aangepast. Onder deskundige begeleiding werkt u aan een betere conditie, ademhaling en kracht.

DBZ fysio is aangesloten bij het longfysiotherapie-netwerk in Den Bosch en het Chronische Zorgnetwerk. DBZ fysio werkt samen met het Jeroen Bosch ziekenhuis.

Naast COPD behandelen wel ook anderen longaandoeningen zoals astma en sarcoïdose.

Neem contact met ons op voor meer informatie.